zaterdag 19 maart 2016

acties voor Tanzania


Dinxperlo in actie voor Tanzania

Nog maar twee weken en dan is het zover. Hier in Dinxperlo zijn we al druk bezig om op verschillende manieren geld bij elkaar te krijgen voor dit mooie werk. Op de basisschool de Bosmark, waar mijn kinderen op zitten zijn er ontzettend veel acties op touw gezet. De reacties zijn overweldigend en hartverwarmend.
Na afloop van de presentatie, die gegeven werd aan alle groepen van de Bosmark, kwam een meisje uit groep 7 bij mij: “Ze vertelde me dat ze speelgoed ging uitz55oeken en dat ’s middags zou komen brengen. Diezelfde middag stond ze aan de deur met een volle tas speelgoed en uit haar eigen spaarpot had ze 4 euro meegenomen.” Enthousiast vertelt ze: “Een andere jongen uit groep 3 kwam ook geld brengen uit zijn eigen spaarpot. Zijn moeder zei nog dat het wel heel veel was, maar zijn reactie was dat hij genoeg had en dan ging hij wel weer andere klusjes doen, zo bijzonder.”  Weer andere kinderen gingen cakejes bakken, haalden flessen op of bedachten andere manieren om geld te verdienen voor Tanzania. Vooral de foto’s van kinderen met kromgegroeide beentjes maakten grote indruk en het feit dat een operatie maar 35 euro kost en één paar nieuwe schoenen slechts 5 euro. “Meerdere moeders hebben me verteld dat hun kind zo onder de indruk was en dat ze direct iets wilden gaan organiseren om geld te verdienen voor de kinderen in Tanzania.”
Ook thuis is het een drukte van belang. Een vergeten hobby wordt door de kinderen weer opgepakt: loom armbandjes maken. Inmiddels liggen er al ruim 100 klaar. “Die worden straks als cadeautjes weggegeven aan de kinderen in het ziekenhuis.”

Ook is er op de Bosmark nog een rommelmarkt georganiseerd. Het was een gezellige drukte, maar belangrijker: er werd heel veel verkocht. Na de vakantie wordt duidelijk hoeveel geld er precies is opgehaald, maar de eerste berichten zijn al geweldig. “Ik had nooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden. Ik ben er heel dankbaar voor. 

Inmiddels is de actie op de Bosmark voorbij, maar ook op Schaersvoorde wordt inmiddels nagedacht over mogelijke acties voor Tanzania.“En niet alleen de scholen doen mee, maar ook Jumbo Dinxperlo doet mee. De hele maand februari kunnen mensen hun statiegeld bon doneren aan stichting Simba. Het totale bedrag wordt uiteindelijk verdubbeld. 

Ik vind het echt heel bijzonder te zien hoe mensen/ kinderen meeleven en op hun eigen wijze mee willen werken om geld in te zamelen. Ik vind het echt hartverwarmend.

Na de vakantie hoor ik om wat voor een bedrag het gaat en zal ik dat met jullie delen.

Groetjes Paulien





Geen opmerkingen:

Een reactie posten