maandag 3 april 2017

In de zijlijn van de uitzending…



Er zijn tijdens ons bezoek zoveel situaties die passeren, zonder dat we ze ooit vermelden. We merken ze wel op, maar vermelden ze niet. Misschien door gewenning in deze cultuur en het daarom niet meer als ‘anders’ registreren? Een paar situaties:

Onderweg naar de OK voor een dag opereren staat een vrouw ons op te wachten. Ze is een beetje gezet, fraai gekleed in een kleurrijke Afrikaanse jurk. Ze spreekt ons aan en tijdens het rituele groeten vraag ik me af wat zij nu zou willen. Het gebeurt zo regelmatig dat ik word aangesproken voor een consult. Ik herken haar wel ergens, maar weet niet direct wie ze is. Dan vraagt ze: “Herken je me nog?” Ai, lastige vraag, want meestal betekent het dat het een eerder behandelde patiënte betreft, die dan de hoop koestert dat ik haar direct kan plaatsen. Dat ik een dokter ben met een encyclopedisch geheugen voor alle door ons behandelde patiënten… Terwijl de radertjes in mijn hoofd draaien vertelt ze over hoe ik een paar uitzendingen geleden haar stoma heb opgeheven. Dan valt het kwartje. Ze is bijzonder goed opgeknapt en kan zich nu ook weer overal vrij bewegen. Ik verwacht een vraag over nog bestaande klachten, maar daar gaat het niet om. Ze vertelt dat ze al twee dagen naar ons op zoek is. Ze is bijzonder dankbaar en vraagt of ze voor ons kan komen werken als huishoudster in Nederland. Ze hoeft er geen betaling voor. Ze is ongetrouwd en we maken nog een grapje over het vinden van een blanke partner en lopen uiteindelijk door. Achter me hoor ik haar iemand bellen, waar ze teleurgesteld tegen zegt: “Het is niet gelukt”.  

Nog een patiënt: Dit keer knulletje van 9 jaar, dat met een grote glimlach voor ons komt staan en zegt: Dokter, valt u iets op aan mij? Terwijl ik hem onderzoekend aankijk, zegt hij al triomfantelijk uit zichzelf: “ Ik heb schoenen aan! “ Het jongetje is geopereerd aan zijn klompvoet en kan nu voor het eerst schoenen dragen…



Vandaag kwam Stanislaus naar het ziekenhuis om te groeten. Hij had vernomen dat we naar hem hadden gevraagd. Het is een vroegere patiënt van 35 jaar, HIV positief, die door ons een aantal jaren geleden is geopereerd, omdat zijn volledige rechter been en heup chronisch ontstoken waren. Hij lag toen al 2 jaar in het ziekenhuis met doorligplekken en een stinkend, gebroken en geïnfecteerd been met open wonden naar heup en bot. De enige mogelijke oplossing voor hem was een grote operatie, waarbij zijn zieke been moest worden verwijderd tot in het heupgewricht. Dat was toen een hele klus. Mooi om te horen hoe hij is opgeknapt, stabiel is met medicijnen voor de HIV en een eigen winkeltje heeft op de markt naast het ziekenhuis, waar hij schoenen repareert.

Jiska met Stanislaus



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten